Å velge de alkoholfrie alternativene blir mer og mer populært, både i Norge og i mange andre land!

I Norge har salget av alkoholfritt øl økt 20 prosent i løpet av de siste fem årene i følge tall E24 har innhentet fra Bryggeriforeningen.

Carlsberg, et av verdens største bryggerier, melder også at alkoholfritt er i vinden. I Vest-Europa rapporterer de om en vekst på 15 prosent i 2017.

Også Vinmonopolet merker den alkoholfrie trenden. Prosentvis er det større vekst i salget av alkoholfrie drikker enn de alkoholholdige, og det selges nå årlig 100 000 liter mer alkoholfritt enn det selges champagne!

Inn i det gode selskap

Ikke bare selger alkoholfritt øl bedre, det får også stadig større status. For aller første gang blir alkoholfritt øl også å finne på Londons store ølfestival i august. I 2017 økte salget av alkoholfritt med 28 prosent i Storbritannia, og nå vil mange være med på trenden!

Bryggeriene satser hardt på å få fram enda bedre kvalitet på de alkoholfrie produktene. Til Business Times forteller varehuskjeden Marks and Spencer at de ikke lenger anser alkoholfritt som en liten nisje, men som et marked de vil satse på.

Bedre utvalg

Den økte interessen gjør at det også kommer nye merker og smaker, som igjen gjør interessen enda større. Ikke bare har Munkholm, en av de mest solgte alkoholfrie ølmerkene, blitt fornyet. Det har også kommet mye nytt på markedet. I dagligvarebutikkene finner man blant annet nå en alkoholfri versjon av 1664 Blanc – en alkoholfri øl med hint av fersken, koriander og sitrus. Også den populære Somersby cider kan nå kjøpes i alkoholfri variant i mange butikker!