Drikkeprat Ep3: Kristin Gjelsvik

Drikkeprat Ep3: Kristin Gjelsvik

Hvilken effekt har det på oss følgere når influenserne utelukkende fremstiller alkohol som noe positivt – som en naturlig og essensiell ingrediens til det gode liv?
Influensere er ikke lenger bare privatpersoner som liker å dele snutter fra sitt «hverdagslige» liv. De er også aktører med stor påvirkningskraft. Ifølge utdanning.no er influensere sin jobb å påvirke andres holdninger og handlinger, uavhengig om det gjelder produkter, hvordan vi anser oss selv, trening eller livsstil. 

I ny episode av Drikkeprat reflekterer influenser og samfunnsdebattant Kristin Gjelsvik rundt influenseres ansvar vedrørende eksponering av alkohol på sosiale medier. Kristin selv innrømmer at hun er blant influenserne som gjerne poster et bilde eller to av «noe godt i glasset», uten å helt vite hvorfor. Se hele episoden nå!

Se flere episoder på YouTube.

Alkohol fremmes utelukkende positivt

Influensere deler hyppige oppdateringer fra sin hverdag – alt fra svette treningsøkter, nye reklamesamarbeid til deilige og duggfriske pils i kveldssolen. En undersøkelse utført på vegne av Actis viser at 20 influensere publiserte i løpet av en 30 dagers periode 329 poster som eksponerte alkohol. Dette tilsvarer 11 alkohol poster i døgnet. Samtidig sitter det millioner med følgere, som helt ufrivillig tar til seg innholdet.

  • 329 publiserte poster eksponerer alkohol. Det vil si 11 alkoholposter i døgnet og 82 poster i uken, noe som vil utgjøre 3948 poster i året.
  • 670 lagrede poster i Instagram-høydepunkter eksponerer alkohol.
  • 8 prosent av publiserte poster eksponerer alkohol.
  • 9 prosent av alkoholpostene eksponerer logo og merkenavn.
  • Alle postene eksponerer alkoholen i en positiv sammenheng, enten det er hygge, luksus eller fest.
Sofie Frøysaa og Kristin Gjelsvik prater sammen

Skjermdump fra Drikkeprat.

Under den samme undersøkelsen ble det også belyst at influensere fremmer alkohol utelukkende positivt. Champagneflasken blir løftet frem i en is bøtte som en vesentlig del av et luksuriøst liv med god mat og vakre omgivelser. I situasjonene «venninnekveld» og «tacofredag» får vinglasset rollen som en stemningsbyggende rekvisitt ved siden av flotte kjoler, nylagt sminke og et pent dekket bord.

-Det er ikke noen poster som påpeker at «jeg skal aldri drikke igjen» eller som oppfordrer til å ikke drikke, sier programleder Sofie Frøysaa

Eksponeringen er problematisk, ettersom influensere selger en livsstil som fremstiller alkoholen som en betydningsfull del av det gode liv. Når alkoholen blir promotert som en naturlig del av den luksuriøse hverdagen, vil dette kunne bidra til normalisering av alkohol som en nødvendig rekvisitt for god stemning og luksus.

Eksponeringen er ukritisk og ubevist

Med et stort følgertall, følger også et stort ansvar påpeker Kristin under Drikkepratepisoden. Eksponeringen av alkohol for influensere sin del er kanskje delvis ubevist, hvor fargerike drinker og duggkalde øl ikke er mer enn en del av et flott bilde.

Men bakteppet er at alkoholeksponering bidrar til å skape et press eller en forventing om at det å være sosial er lik det å drikke, eller at man ikke kan ha det gøy uten å være full. Dette bidrar til å normalisere alkohol og styrke normen om at den er nødvendig for å kose seg – litt ekstra.

Drikkeprat Ep3: Kristin Gjelsvik

Skjermdump fra Drikkeprat.

Kristin Gjelsvik uttrykker selv at hun har flere «svin på skogen» på dette punktet, og at det er først under intervjuet hun har blitt bevisst på saken.

– Det er der problemet oppstår, hvis det skaper en forventning om at du må drikke alkohol for å kose deg i lystig lag, sier hun.

Det overraskende er at bare 9% av unge voksne uttrykker at de liker å se alkohol i sosiale medier. Det er derfor lite å tape for influensere ved å slutte å fremme alkohol i deres kanaler.

– Når jeg ser tilbake, hva var egentlig poenget? spør Kristin.

Følg BedreUten på Facebook og Instagram

Vi legger ut en ny episode av Drikkeprat hver måned. I hver episode får programleder Sofie Frøysaa besøk av en ny kjendis-gjest som forteller om sitt forhold til fest, alkohol og drikkekultur. Følg oss på Facebook eller Instagram med @BedreUten for å få med deg neste episode, konkurranser og spennende artikler relatert til episodene. Du kan også abonnere på vår kanal på YouTube for å få med deg alle Drikkeprat-episodene.

Relaterte artikler

JallaJalla

JallaJalla

En sironbrus med mye smak og kullsyre! Brusen fremstår som en mellomting mellom energidrikk og bruspulverbrus. JallaJalla og andre produkter fra O.Mathisen fås kjøpt på

Les mer